dit is een oud artikel dat het goed doet in de zoekmachines!

september 07, 2018

Screenshot van een Tag Manager rapport

Goed, even de paniek eruit. Het is inmiddels 2 maanden geleden dat de nieuwe prijsstructuur van Google services is gelanceerd. En dat heeft gevolgen gehad, vooral voor de grootgebruikers. De complexe websites/applicaties die zwaar leunen op (bijvoorbeeld) Google maps zijn de pineut. En juist voor die partijen is deze nieuwe structuur gelanceerd. Er is lang en veel gebruik gemaakt van deze  (nagenoeg) gratis service. Sommige applicaties (voornamelijk portals met bedrijfsvermeldingen) draaien voor 80% op deze service. Het was te verwachten dat daar een keer een eind aan zou komen. Degene die veel meer moeten gaan betalen, zijn overwegend ook degene die héél veel bezoekers hebben. Die verdienen er ongetwijfeld geld mee. Een beetje verontwaardiging over de verandering is zeker op zn plek, maar laten we het niet overdrijven. 

Voor de meer 'standaard' websites ( ja sorry, waarschijnlijk heb je die als je dit leest) is een gewone plaatsing nog altijd gratis. Google heeft de meest eenvoudige varianten gewoon gratis gehouden. En iedereen heeft een maandelijks verbruikstegoed van 200 dollar per maand. Voor bijvoorbeeld de eerste complexere basisimplementaties van Google maps zijn dus de eerste 14.000 nog altijd gratis. En daarna 14,00 dollar per 1000 oproepen. Ik denk dat als je 14.000+ oproepen van google maps op je website hebt...er ergens ook een verdienmodel zal zijn. 

Wat wel belangrijk is, is om je API te beveiligen zodat je sleutel niet 'gekaapt' kan worden en gebruikt door anderen. Scherm je sleutel af zodat alleen jouw websites en applicaties die kunnen gebruiken.

Om naar de prijstabel te gaan, klik op het plaatje!

 undefined

 

Meer hulp nodig? Vraag het me gerust : melvin@zaaks.nl.