Webcarefully_content.png (1)

Hulp bij de online communicatie

Eerste en tweede Hulp bij de online communicatie

Aan de basis van elk online vraagstuk ligt een goede strategie. Of dit nu om een website, webwinkel, …. gaat.
Om echt samen te werken en kennis te delen met mensen en communities is anders denken en doen van belang. Het begint met luisteren. Maar hoe doe je dat als je 24/7 beschikbaar moet zijn en ondertussen de WhatsApps en andere social media berichten (zakelijke en privé) je om de oren vliegen? Alleen luisteren is al een uitdaging. En op welke berichten reageer je op welk moment en wat is de impact van jouw boodschap? Hoe formuleer je de boodschap? Hoe komt jouw boodschap over?

Iedereen communiceert altijd en overal. Iedere werknemer draagt bij aan de reputatie van jouw organisatie. Wat is de rol van de directie, Marketing / Communicatie. ICT, relatiemanagers, klantenservice en andere betrokkenen en stakeholders? Waarin verschillen zij in de rol die ze aannemen? Wat betekent dat voor het dagelijks werk? (extern winnen is intern beginnen).


Van kernboodschap naar een (online) strategie

Vrijblijvend verzorgen we een eerste awareness workshop: we gaan het gesprek aan met het management. Laten zien wat er online speelt (social image). Onze ervaring is dat dat de beste manier is om het gesprek op gang te krijgen. Op basis van dit eerste gesprek krijgen we zicht op wat er nodig is om te komen tot een (online) strategie en doen we een voorstel voor de aanpak. Wij helpen bij het opstellen van de communicatievisie, het opstellen van een gedragen kernboodschap, maar springen ook later in. Is de visie er maar heb je hulp nodig bij het verder brengen ervan, we helpen graag.

Van strategie naar praktijk
Hoe vertaal je de strategie naar het dagelijks werk en hoe richt je de organisatie in? We adviseren en verzorgen trainingen. Een greep uit onze trainingen: 

  • Hoe formuleer je de boodschap? Hoe komt jouw boodschap over? In deze workshop staat het formuleren van de boodschap centraal. De toon waarop dingen worden gezegd bepaalt hoe de boodschap wordt ontvangen. 

  • Praktijktrainingen social media (Twiiter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Whatsapp, etc). In deze training is ook altijd aandacht voor het formuleren van de boodschap.

  • Agile / SCRUM trainingen voor de Marketing Communicatie. Er verandert te veel om ons heen voor een in beton gegoten communicatieplan. Een agile aanpak is gewenst: hoe blijven we inspringen op veranderingen en leveren we met ons team waarde voor de organisatie. Het gaat om trainingen voor medewerkers maar ook voor managers die in een transitiefase zitten en geholpen willen worden bij het durven loslaten. 

Aan onze trainingen gaat altijd een gesprek met betrokkenen (management) vooraf. Wat wil je als organisatie bereiken en overbrengen. We verzorgen de trainingen bij jullie thuis, bij ons op kantoor of op een andere fijne locatie. Voor meerdaagse trainingen maken we vaak gebruik van onze sfeervolle villa Bosquet in Verviers (www.facebook.com/villabosquet).


De organisatie is er klaar voor! En dan?
Er is veel aandacht voor de webcare-organisatie. De organisatie is ingericht, iedereen weet wat te doen op welk moment en is uitgerust met handige tooling. Vaak zijn ook de do’en dont’s in kaart gebracht. En dan? Er is nog weinig aandacht voor de boodschap zelf: het belangrijkste stuk: draagt bij of doet afbreuk aan de reputatie. Wij helpen daarmee! Neem contact op met Joyce of Sandra. Zij hebben elk hun eigen invalshoek en vullen elkaar fijn aan!

Neem contact op met Joyce (joyce@zaaks.nl; 06-15909545) of Sandra (sansitive@live.nl; 06-12099107). We komen graag vrijblijvend langs om sparren en te komen tot een gedragen strategie.